Mind The Gap
De lichte, open trappenhal en het inspirerende interieur van Spoor 19 nodigen uit om kunst te laten schitteren. Voor de kick-off van dit prachtige pand konden we niemand minder dan de veelzijdige kunstenaar Albert Pepermans strikken.
Een blik op het curriculum van Pepermans (°1947) zegt genoeg: hij is een schilder en tekenaar die geen formaat, materiaal of techniek uit de weg gaat. Als een alomtegenwoordige bezige bij van de hedendaagse kunst trekt hij een spoor van verf door galeries en kunstencentra.
Voor Spoor 19 opent hij met een oeuvre dat speciaal voor deze locatie werd samengesteld: Mind the Gap.
De titel verwijst naar de waarschuwing die in stations en metro’s klinkt, maar krijgt hier een bredere betekenis. In Spoor 19 wordt de ‘kloof’ een plek van aandacht en verbeelding: de ruimte tussen tekst en interpretatie, tussen stilte en stem, tussen werkelijkheid en fantasie.
De werken in de tentoonstelling bewegen zich in dit spanningsveld van poëzie, literatuur en theater. Ze nodigen de bezoeker uit stil te staan bij het onverwachte, te letten op de breuklijn en de mogelijkheden die ontstaan in de ruimte ertussen.
Van zijn kleurrijke portretten, motieven en herhalingen tot zijn iconische “man met de hoed” en experimentele action painting, onderzoekt Pepermans de grenzen van expressie. Zijn performances – vaak brutaal, speels of ontregelend – bewijzen dat kunst ook een lijfelijke interventie kan zijn.
Samenwerkingen met Hugo Claus voegen een poëtische dimensie toe, waarbij beeld en taal elkaar uitdagen en verlichten, en dit sluit perfect aan bij wat Vicky & Wouter met Spoor 19 voor ogen hebben.
Zijn Journal Brut-reeks en handtints op plexiglas en canvas tonen een rauwe, spontane wereld. Ook zijn handmatig ingekleurde film Hollywood Fragments krijgt een plek.
Met Mind The Gap wordt de kloof een plein van verbeelding. Je ontmoet motieven, symbolen en creaties die botsen, ritmisch samenvallen en vonkjes doen vliegen. Instappen in deze expo is jezelf onderdompelen in visueel avontuur en artistieke durf.

